Suskaičiavo, kiek kasmet pasaulyje susidarys senų elektrinio transporto baterijų

Suskaičiavo, kiek kasmet pasaulyje susidarys senų elektrinio transporto baterijų

Keliuose riedantys elektromobiliai populiarėja daugelyje pasaulio šalių: gamintojai imasi jų gamybos dėl griežtėjančių aplinkosaugos reikalavimų, o pirkėjus skatina juos pirkti valstybių taikomos subsidijos ir lengvatos. Elektromobiliai, kaip ir bet kuri kita transporto priemonė, sensta ir tai reiškia, kad ateityje reikės perdirbti milijonus tonų eksploatuoti netinkamų ličio jonų baterijų.

Naujausi rinkų tyrimų bendrovės „IDTechEx“ duomenys rodo, kad iki 2040 metų bendras eksploatuoti netinkamų elektrinio transporto ličio jonų baterijų kiekis pasieks 7,8 mln. tonų per metus.

Skirtingai nuo baterijų, naudojamų elektronikos įrenginiuose, tokiose kaip nešiojamieji kompiuteriai ar mobilieji telefonai, nebetinkamos elektromobiliams naudoti baterijos vis tiek gali išlaikyti 70–80 proc. savo pradinės talpos ir būti panaudotos kitiems tikslams, pavyzdžiui, stacionariam energijos kaupimui.

Automobilių gamintojai „Nissan“, „Renault“, BMW, „Volkswagen“, BYD ir kiti tyrė įvairius antrinio elektromobilių baterijų panaudojimo scenarijus – nuo gyvenamųjų namų iki komercinių ir tinklų energijos kaupimo programų. Tačiau yra tokių kompanijų kaip „Tesla“, kuri tvirtina, kad visos bendrovės elektromobilių baterijos bus iškart perdirbamos, užuot panaudotos antram gyvenimui.

Rinkos tyrimų bendrovė pažymi, kad teoriškai perdirbimas yra mažiausiai tausojanti priemonė žiedinėje ekonomikoje ir tai turėtų būti paskutinis žingsnis, kai baterijų negalima būtų dar kartą panaudoti. Visgi svarstant, ar ličio jonų baterijas reikėtų perdirbti, ar toliau panaudoti, praktikoje atsižvelgiama į daug daugiau veiksnių, pavyzdžiui, į baterijų cheminę sudėtį.

Kinijos elektrinio transporto gamintojai baterijose naudoja ličio geležies fosfatą, jis dėl saugumo šioje šalyje buvo plačiai naudojamas elektriniuose autobusuose. Elektromobilių gamintojo BYD teigimu, tokių baterijų perdirbimo vertė yra palyginti maža, nes jose nėra didelės vertės metalų, todėl tokios baterijos turėtų būti naudojamos stacionariam energijos saugojimui, rašo www.waste-management-world.com.

Iš kitos pusės, elektromobilių gamintojai, atgaudami kritines žaliavas iš perdirbamų ličio jonų baterijų, apsisaugotų nuo žaliavos tiekimo sutrikimų ir generuoti papildomus pajamų srautus. „IDTechEx“ skaičiuoja, kad iki 2040 metų pasaulinė ličio jonų baterijų perdirbimo rinka kasmet sieks 31 mlrd. JAV dolerių.

Perdirbimas neišvengiamas

Gamintojų ir importuotojų asociacijos atstovė Vitalija Sičiūnienė sako, kad nepriklausomai nuo to, ar elektrinio transporto baterijos bus naudojamos antram gyvenimui ar ne, jas vis tiek reikės perdirbti.

„Žinia, Europos Sąjunga skatina nares laikytis žiedinės ekonomikos principų tvarkant visas atliekas, įskaitant ir transporto priemonių baterijas. Nors Lietuvoje elektromobilių kol kas nuperkama santykinai nedaug, valstybė jau dabar turėtų pradėti inicijuoti projektus, kaip mūsų šalyje pakartotinai panaudoti ličio jonų baterijas. Kitiems tikslams galima panaudoti iki 50 proc. pradinės baterijų talpos“, – sako V. Sičiūnienė.

Bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės teigimu,   netinkamos naudojimui baterijos, kaip ir kitos automobilių atliekos, turi patekti pas šių atliekų tvarkytojus.

„Nors ličio jonų baterijos Lietuvoje dar neperdirbamos, atliekų tvarkytojai jomis, kaip ir vidaus degimo varikliais varomų automobilių akumuliatoriais ir baterijomis, tinkamai pasirūpins“, – sako K. Štelmokaitienė.

Transporto priemonių atliekų tvarkytojus pagal savivaldybes, jų kontaktus ir atliekų pristatymo taisykles galima rasti www.atliekos.lt. Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojai skelbiami ir www.auotvarkymas.lt.

„Tesla“ nuotr.