Kitąmet Lietuvoje atsiras dar viena panaudotos alyvos perdirbimo įmonė – naftos produktų regeneravimo įrenginį šalia AB „Orlen Lietuva“ gamyklos planuoja paleisti UAB „Juodmeda“. Iš panaudotos alyvos ir naftos produktų atliekų čia bus gaminamas skystasis kuras krosnims.
Andrius Žulpa, „Juodmedos“ vadovas ir akcininkas, sako, kad ką tik gauta veiklos licencija ir pradedami įrengimo darbai. Rugsėjo 11 dieną Aplinkos apsaugos agentūra įmonei išdavė pavojingų atliekų tvarkymo licenciją. Įrenginį planuojama paleisti 2020 m.
Nepaisant garsių kalbų, kad alyvos atliekos yra viena didžiausių aplinkosaugos problemų pasaulyje, ir skatinimo perdirbti atliekas į naują produktą, akcininkas neslepia, kad skystojo kuro gamyba šiuo metu gana rizikinga.
<….>
Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2017 m. į šalį buvo importuota 20.144 t alyvos. Oficialių 2018-ųjų duomenų nėra. 2017 m. buvo surinkta 26% viso rinkai pateikto kiekio.
Kristina Štelmokaitienė, bendrovės Atliekų tvarkymo centro vykdomoji direktorė, pabrėžia, kad tai – oficialūs duomenys, kurie neatspindi realios rinkos. Specialistų skaičiavimu, Lietuvos rinkoje vien automobilių alyvos per metus gali būti parduodama iki 25.000–30.000 t, o nemaža jos dalis (apie 6.000 t) ne tik kad nesurenkama ir neperdirbama, bet neteisėtai sudeginama ar kitaip panaudojama, pavyzdžiui, pašalinama sąvartynuose ar gamtoje.
„Taigi skaičiai rodo, kad alyvos atliekų surinkimas Lietuvoje toli gražu nėra sklandus ir tam įtakos turi keletas priežasčių. Atliekų tvarkymo įstatymas neaiškiai apibrėžia gamintojų ir importuotojų pareigas – dėl to alyvos atliekų surinkimo ir tvarkymo finansavimas nevyksta. Be to, Lietuvoje vis dar dažni atvejai, kai alyva vis dar yra neteisėtai deginama (daugiausia autoservisuose šildant patalpas) ar kitaip panaudojama. Pavyzdžiui, gyventojai alyva dažo tvoras ir pan.“, – atkreipia dėmesį K. Štelmokaitienė.
Kadangi alyvos atliekos Lietuvoje turi neigiamą rinkos vertę (už atliekos pridavimą atliekų tvarkytojams tenka mokėti), ne visi atliekų turėtojai linkę tinkamai atliekas sutvarkyti.
„Tai, kad alyva neteisėtai deginama, galime pastebėti iš surinkimo: atvėsus orams, atliekų surenkama kur kas mažiau nei šiltuoju metų periodu“, – teigia Atliekų tvarkymo centro vykdomoji direktorė.
Alyvos atliekos – tai naudota tepimo arba pramoninė alyva vidaus degimo varikliui, pavarų dėžei, turbinai ir pan.
Plačiau: https://www.vz.lt/pramone/2019/09/30/orlen-lietuvos-pasoneje-perdirbs-naudota-alyva#ixzz60zH9DLnX