Į Lietuvą įvežamų transporto priemonių padangų skaičius, kaip ir susidarančių padangų atliekų kiekis, kasmet auga dviženkliu skaičiumi. Kas atsitinka su netinkamomis naudojimui padangomis ir kiek jų sutvarkoma mūsų šalyje?
Naujausi Aplinkos ministerijos duomenys rodo, kad 2017 metais gamintojai ir importuotojai Lietuvos rinkai atskirai patiekė 29,3 tūkst. tonų padangų, skirtų lengviesiems, krovininiams, pramoninėms ir žemės ūkio transporto priemonėms – 16 proc. daugiau nei prieš metus. Lietuvoje sutvarkymui surinktų naudotų padangų atliekų kiekis per metus padidėjo 37,7 proc., iki 28,2 tūkst. tonų.
„Tai – oficiali statistika, į kurią neįtraukiamos į šalį su transporto priemonėmis įvažiuojamos ir nelegaliai parduodamos padangos, kurių, mūsų skaičiavimais gali būti arti 14 tūkst. tonų per metus. Taigi, susidarančių padangų atliekų kiekis yra kur kas didesnis, nei skelbiama oficialiai“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.
Aplinkos ministerijos duomenimis, 2017 metais Lietuvoje buvo sutvarkyta (perdirbta, panaudota kurui ar energijai gauti ir eksportuota) 91,6 proc. visų oficialiai vidaus rinkai gamintojų ir importuotojų atskirai patiektų transporto priemonių padangų.
„Lietuvos teisės aktai numato, kad Lietuvoje kiekvienais metais turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų atskirai vidaus rinkai pateiktų padangų. Vertinant ministerijos pateiktus duomenis, turėtume džiaugtis užduotį viršijančiu pasiekimu. Visgi situacija nėra tokia gera, nes tikrai ne visi gamintojai ir importuotojai organizuoja bei finansuoja naudotų padangų sutvarkymą, turime ir nelegalią rinką. Tai, kad dar daug senų padangų lieka nesutvarkyta puikiai iliustruoja pakelėse, pamiškėse ar prie pastatų dūlančios bei prie buitinių atliekų konteinerių paliekamos senos padangos“, – kalba V. Masalienė.
Duomenys rodo, kad daugiausia netinkamų naudojimui padangų (20,4 tūkst. tonų, arba 72,3 proc. visų padangų atliekų) užpernai buvo išvežta tvarkymui į užsienį, kai 2016 metais šis kiekis tesudarė 7,1 tūkst. tonų. Lietuvoje perdirbtų padangų skaičius per metus sumažėjo 2,4 karto, iki 4,9 tūkst. tonų.
„Naudotos padangos turi patekti pas atliekų tvarkytojus, kurie tinkamai jas sutvarkytų. Nors šiuo metu Lietuvoje didelių padangų atliekų perdirbimo pajėgumų nėra, rinkoje atsiranda naujų dalyvių – netinkamas naudojimui padangas perdirba bendrovė „Ekologistika“. „Akmenės cemente“ senos padangos deginamos energijai gauti, o daugiausiai padangų atliekų iš Lietuvos išvežama į Lenkiją deginimui. Senų padangų deginimo procese naudojami specialūs filtrai, kurie neutralizuoja į aplinką išsiskiriančias kenksmingąsias medžiagas“, – nurodo atliekų surinkimo ir tvarkymo bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.
Senos į aplinką patekusios padangos suyra tik per 120-140 metų. Perdirbtų padangų guma naudojama sporto aikštynų ir žaidimų aikštelių dangai, automobilių statymo apsauginiams kuoleliams ir pan., tokiu būdu taupomi gamtos ir gamybos ištekliai. Gyventojai informaciją, kur galima priduoti senas padangas, gali rasti www.atliekos.lt.
Licencijas organizuoti apmokestinamųjų gaminių (padangų, filtrų, akumuliatorių, alyvos ir kitų automobilinių atliekų) tvarkymą turinti GIA vienija automobilių ir jų dalių gamintojus bei importuotojus, kurie finansuoja naudotų padangų surinkimą ir perdirbimą, šviečia visuomenę atliekų tvarkymo klausimais bei vykdo kitas jiems teisės aktuose numatytas pareigas.